INTERVIU cu Boris Focşa despre conflictul cu oamenii de cultură, susţinerea din partea Guvernului, demisia de la minister, casele de Cultură din ţară şi culturalizarea moldovenilor

decembrie 15th, 2012

Despre modificările care urmează a fi efectuate în cadrul Strategiei de dezvoltare a culturii Republicii Moldova, milioanele care vor fi investite în reparaţia Sălii cu Orgă şi problemele cu care se confruntă oamenii de artă din Republica Moldova, ne vorbeşte ministrul Culturii, Boris Focşa într-un interviu pentru EPRESA.

 

Focşa ne oferă detalii despre schimbările care vor avea loc în cadrul Caselor de Cultură din ţară, scumpirea preţului la biletele de intrare în muzee, impozitele pe care le vor plăti artiştii şi regretele pe care le are după trei ani de la fruntea ministerului Culturii.

 

De asemenea, ministrul Culturii ne spune de ce a fost refuzată propunerea de a investi în studioul „Moldova-Film” a renumitului regizor hollywoodian Perelman.

 

Citiţi în continuare interviul integral:

 

 

EPRESA: Trei ani în fruntea ministerului Culturii. Cum au fost aceşti ani?

 

Boris Focşa: Au fost extrem de complicaţi, din cauza lipsei unui sistem de funcţionare în domeniul culturii. Dacă cultura făcea parte dintr-un sistem al economiei planificate, de 20 de ani această economie planificată nu mai există şi un alt sistem nu a fost creat. Instituţiile au rămas, sistemul nu mai funcţionează şi trebuie să alegem priorităţile. Dacă vom continua să facem totul din inerţie este evident unde vom ajunge.
Pe parcursul acestor ani, noi am pornit această trecere de la un sistem la altul. E destul de anevoios, multă lume se teme. Fiindcă sistemul vechi îl cunoaşte, iar sistemul nou abia acum se contruieşte. Le este frică de ceea ce va fi mâine, de ceea ce se va întâmpla.
Chiar dacă Strategia va apărea abia la finele lunii februarie, o parte din punctele de acesteia deja le-am pornit.

 

EPRESA: Care au fost cele mai importante schimbări care au avut loc în domeniul culturii de când aţi fost numit în calitate de ministru?

 

Boris Focşa: În ceea ce priveşte patrimoniul, toate proiectele au trecut prin Ministerul Culturii. Avem o înţelegere cu Primăria şi eliberează autorizaţiile doar în baza avizelor pozitive din partea ministerului. În cinematografe, toate filmele au subtitrări. Cu greu, dar am obţinut ce ne-am propus.

Am conlucrat mult şi cu autorităţile publice locale. Am venit cu un cadru legal nou, ceea ce priveşte protejarea patrimoniului material şi dezvoltarea acestora.

Am creat o Agenţie cu privire la protejarea patrimoniului arheologic, cât și cadrul legal al acesteia. Noi suntem unica ţară care avem un patrimoniu imaterial – tot ceea ce ţine de folclorul nostru moştenit. Până acum, nu am avut niciun element înscris în lista UNESCO. Având dosarul aproape gata, după o muncă asiduă, practic suntem gata să fim incluşi în lista UNESCO. Vom crea un registru în care vor fi înscrise toate elementele noastre naţionale: colindatul, mărţişorul, doinele. Înscrierea va presupune şi un dosar, bine documentat.

 

 

EPRESA: Ce regrete aveţi după trei ani de activitate? Ce aţi mai putut realiza dar nu aţi făcut? 

 

Boris Focşa: Cele mai mari regrete le am atunci când întâmpin unele dificultăţi de înţelegere. Sunt lucruri inevitabile pe care dacă nu le faci duc la dărâmarea sistemului. În astel de momente aş vrea să îmi ajungă mai mult curaj ca să merg înainte indiferent de obstacole.

 

 

EPRESA: Cum este susţinut ministerul Culturii de Guvern, de conducerea Executivului?

 

Boris Focşa: Unica mea nemulțumire este la capitolul investiții. Mă refer la acele reparații de care avem nevoie. Pe de altă parte, nu este de vină actualul Guvernul și nici actualul Minister că pe parcursul mai multor ani nu au fost rezolvate problemele. S-au cheltuit sume enorme, dar nu ne putem lăuda că avem măcar un sediu fără probleme.

În primul rând, încercăm să reparăm toate instituțiile ce țin de domeniul educației, care trebuiau deja să fie reparate, dar au fost lăsate baltă.
Anul acesta ne putem lăuda cu un sediu istoric – Agenția de Inspectare a Monumentelor, pe care l-am reparat, cu un mic suport de la UNESCO și cu intervenția statului. Statul a oferit 2/3 din suma necesară.
Suntem în proces de restabilire a sediului Sălii cu Orgă. O să reparăm tot ceea ce ține de ventilarea acesteia, iar anul viitor vom reabilita pereții din exterior. Pentru lucrările care se vor efectua anul viitor va fi investit un milion și jumătate de lei.
Mai avem probleme cu sediul Filamonicii, cât și cu Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, pe care preconizăm să le reparăm.

 

EPRESA: Dacă ne-am întoarce în septembrie 2009, aţi mai accepta să ocupaţi fotoliul de ministru al culturii?

 

Boris Focşa: Am avut foarte multe regrete pe parcurs, în viață există dezamăgiri și momente când judeci un om prea repede. Am regrete, mă doare.

Îmi vine foarte greu să răspund. Un lucru oricum e cert, că eu tânjesc după creație și eu regret că nu am timp. Unica mângâiere sunt studenții din anul III, la care merg sâmbăta și predau.
Până la urmă, funcțiile se duc.

 

EPRESA: Se discută în ultima perioadă vreţi să plecaţi de la minister şi că aveţi pregătit un loc în misiunile diplomatice. Cum comentaţi?

 

Boris Focşa: Nu mi-am dorit niciodată așa ceva.

 

 

EPRESA: Cine credeţi că a lansat asemenea discuţii şi cu ce scop?
Boris Focşa: Bănuiesc că este cineva la mijloc, dar nu vreau să comentez.

 

 

EPRESA: În cazul în care totuşi ministrul Culturii va fi schimbat, se discută despre un potenţial nou ministru – directoarea Operei Nationale, Valeria Șeican. Credeţi că aceasta s-ar descurca?

 

Boris Focşa: Chiar nu vreau să mă gândesc la asta. Nu suntem veșnici în unele funcții.
Asta nu este profesia mea de bază și îmi dau bine seama. Pentru mine nu va fi nicio tragedie, eu abia aștept la libertatea de creație, pentru că e cu totul altă libertate. Cel puțin, acolo îți creezi tu singur lumea ta de vis. Aici, există niște condiții.

 

 

EPRESA: De ce oamenii de cultură sunt împotriva dvs? Sandu Grecu, de exemplu, spunea că persoana care trebuie să vină în fruntea ministerului trebuie să fie combatibilă nu doar cu Partidul Democrat, dar şi cu oamenii de cultură. Cu ce i-aţi supărat?

 

Boris Focşa: Atunci când există concurs pentru o funcție, există și concurență. Adesea ne dăm cu părerea despre oameni, neavând o claritate despre el.

Am relații frumoase și cinstite cu toți oamenii din domeniul culturii. Probabil, cineva a stat în spate și a inițiat lucrul acesta. Mă bucur că nu sunt convenabil pentru toți. Omul care este bun cu toți este un om rău. Este important să te conduci după niște principii.

 

 

EPRESA: În ce constă conflictul cu angajaţii din cadrul teatrului Eugene Ionesco din Capitală?

 

Boris Focşa: Nu cred că există un conflict. Se dorește un conflict. Eu nu mă joc în astfel conflicte, sunt om matur. Ei trebuie să își de-a seama că atunci când dau niște declarații, acestea nu sunt niște declarații artistice. Mai ales că mă conduc de cadrul legal, pe care nu am de gând să îl încalc.
Nu e vorba de război. Nemulțumiri nu poate să existe din partea acestui teatru, pentru că i-am susținut foarte mult.
Numirea în funcție nu o decid, eu emit doar ordin. Comisia este cea care nu și-a îndeplinit misiunea și e vorba de încălcarea regulamentului. E mai degrabă un pressing ca să numesc în funcție o persoană care nu corespunde rigorilor. Odată ce există un proces verbal și există nota secției juridice, mie nu îmi rămâne decât să mă conformez cadrului legal.

 

EPRESA: Domnule ministru, cum v-a afectat imaginea, scandalul despre faptul că aţi fi condus în stare de ebrietate?

 

Boris Focşa: Atunci nu am vrut să intervin ca să demonstrez cuiva ceva. În primul rând nimeni nu m-a oprit, ci s-au apropiat de mine. Sigur că a fost un lucru făcut intenționat, nu contează cine. Mă întristează superficialitatea cu care știm să judecăm despre un lucru sau altul.

Atunci când încerci să faci ceva ce nu place altcuiva, întotdeauna se vor crea situații de acest gen.

 

 

EPRESA: Fiindcă suntem în prag de sărbători, ce pregăteşte Ministerul Culturii în acest an pentru programul de Revelion?

 

Boris Focşa: Ținem foarte mult să adoptăm Legea Culturii și sper să fie aprobată. Vom sărbători pentru prima dată Ziua Culturii pe 15 ianuarie și am vrea să ajungem prin toate raioanele cu artiștii noștri. Astfel, vom încerca să culturalizăm populația din țară.
Chiar dacă mai avem probleme pe care trebuie să le rezolvăm, vom organiza evenimente culturale în cadrul sărbătorilor.

 

 

EPRESA: Anul trecut existau anumite probleme cu programul de muncă al Instituţiilor Teatral Concertistice care plecau în vacanţă în perioada sărbătorilor de iarnă când, din contra, ar trebui să lucreze. Cum va fi anul acesta?

 

Boris Focşa: O parte din instituții vor munci, cei care au spectacole pentru aceste zile. Sigur că ceilalți vor reveni mult mai repede din aceste sărbători.

 

EPRESA: În fruntea unor teatre importante se află persoane fără studii de specialitate. De ce aceştia, încă mai conduc aceste instituţii?

 

Boris Focşa: Nu pot să îi înlocuiesc, chiar dacă vreau. Există un cadru legal, există contracte semnate pe anumite perioade cu acești oamni. Noi avem cu cine să îi înlocuim? Sigur că nu. Din acest motiv trebuie mai întâi să pregătim cadre noi și pe urmă să le înlocuim cu cele vechi. Un teatru se ține pe baza echipei de creație, în rest vine doar să suțină un proces cultural.
Problema nu e în oameni, ci în sistem.

 

 

EPRESA: De curând aţi majorat taxele pentru biletele de intrare la muzee. Cât la sută din cetăţenii RM îşi permit să cumpere un bilet la teatru?

 

Boris Focşa: Toți își pot permite să procure bilete de intrare în muzee, pentru că prețul este mizer. Sunt cele mai mici prețuri din CSI și din toată Europa.

Cum să dezvoltăm aceste instituții dacă nu le oferim posibilități. Există și o chestii pur psihologică : ceea ce nu costă nimic, nu atrage. Nu o să prețuim niciodată, dacă acest patrimoniu nu costă nimic.

 

EPRESA: Se preconizează şi alte scumpiri?


Boris Focşa:
Oricum se vor revedea aceste prețuri, pentru că un leu este un preț mizer. Dar aceste lucru nu înseamnă că trebuie să exagerăm la prețuri, dar să ne conformăm la situația din Moldova.

EPRESA: Datoria de 2 milioane de lei a Circului a mai fost achitată?

 

Boris Focşa: Datoria nu s-a întors, pentru că este destul de complicat. Dar am decis de a crea un concurs pentru investitori în această primăvară.

 

EPRESA: Există un cămin al Circului. Aţi putea face publică lista locatarilor din cele 47 de locuinţe?

 

Boris Focşa: Circul nu a avut niciodată un cămin. Dar căminul a avut statut de casă de locuit. O parte din el s-a dat în anii 90, o parte au rămas. Când am venit în funcția de ministru, am găsito locuită de oameni întâmplători și atunci am decis ca aceste camere să fie oferite tinerilor artiști, inclusiv tinerilor de la teatrul Eugene Ionesco.

 

 

EPRESA: Doriţi să includeţi o taxă pentru artişti, dar aceştia se plâng că salariile abia de le ajung pentru mâncare, iar autorităţile au uitat de existenţa lor. Cât de corectă vi se pare această decizie?

 

Boris Focşa: Artiștii trebuie să știe să aprecieze. Aceștia consideră că salariul trebuie să îl primească ca un ajutor material, iar când vine vorba de impozitare atunci zic că e economie de piață. Nu există așa ceva. Trebuie să existe un singur sistem de economie în domeniul culturii.

Toate serviciile trebuie să fie impozitate.
EPRESA: „Strategia de dezvoltare a culturii Republicii Moldova 2013 – 2020”. De ce este nevoie de ea?

 

Boris Focşa: Pentru a avea o claritate pe toate domeniile, pentru că include o analiză a fiecărui segment cultural și datorită acesteia pe parcursul a șapte ani vom scoate cultura la alt nivel. Cu costuri și cu un plan de acțiuni foarte concret.

 

 

EPRESA: Care sunt cele mai importante prevederi din aceasta?

 

Boris Focşa: Primordial este să avem o lege nouă cu privire la protejarea monumentelor istorice, să revedem registrul patrimoniul, să avem documentația acestui registru, iar toate acțiunile legate de monumentele istorice să fie coordoante cu Ministerul Culturii.
Este foarte important să le oferim muzeelor posibilitatea de a crea activități și să poate folosi banii din aceste activități pentru dezvoltare.
În domeniul cinematografiei dorim să creăm neapărat alte studiouri de cinema.

 

EPRESA: Ce se va întâmpla cu Studioul „Moldova-Film” după implementarea acestei Strategii?

 

Boris Focşa: Mie îmi pare foarte rău că acest studiou a fost inclus în lista nepasibilă privatizării și vom avea o ruină în câțiva ani, pentru că acolo nu se va întâmpla nimic.

Statul nu investește și nici altora nu permite să o facă.
Am avut și oferte. A venit renumitul regizor Perelman din Hollywood, care a vrut să investească în acest studiou, care ar fi adus sute de producători ca să filmeze aici și  venituri de sute de milioane.
Dar acest studiou a fost introdus în lista celor nepasibile, iar dacă este nepasibil nu putem face nimic cu el. Cu toate că noi și Ministerul Economiei am dat aviz negativ la acest proiect de lege.

 

EPRESA: Ce ar mai trebui de schimbat în cadrul strategiei?

 

Boris Focşa: Noi am încercat să cuprindem totul, dar la finalitate va fi în jumătate.
Va apărea mult mai multă analiză și va avea un plan clar de acțiuni. Noi ne dorim ca toată lumea să participe în cadrul acestui proces, iar varianta finală să fie una realistă.
EPRESA: În ce va consta vinderea biletelor online?

 

Boris Focșa: Noi deja avem parteneri pentru colaborare. Este un proces foarte simplu, ai intrat pe site, ai comandat biletul, nu trebuie să aștepți, nu trebuie să pierzi timpul pentru a merge la casa teatrului și a afla dacă sunt sau nu bilete.

 

 

EPRESA: Ce schimbări vor avea loc în cadrul Caselor de Cultură din localităţi?
Boris Focșa: Este unul din lucrurile prioritare pentru noi. În primul rând schimbarea structurii organizatorice-juridice, Caselor de Cultură să aibă conturi separate care vor fi întreținute de către stat.
Noi deja suntem gata pentru aceste schimbări. Vom încerca să acordăm servicii, vom instrui manageri la fruntea acestor instituțiii. Trebuie să devină polivalente, iar în cadrul acestora să se producă zilnic câte ceva.
EPRESA: Când moldovenii se vor culturaliza?
Boris Focșa: Dacă va exista un sistem foarte clar de dezvoltare a culturii, acest lucru va fi posibil, doar că treptat.

 

 

Autor: Ana Sîrbu



6 Comentarii la “INTERVIU cu Boris Focşa despre conflictul cu oamenii de cultură, susţinerea din partea Guvernului, demisia de la minister, casele de Cultură din ţară şi culturalizarea moldovenilor”

  1. Alex spune:

    Îi pare rău lui Borica că studioul moldova-film nu poate fi privatizat şi nu se poate şi el a se pricopsi cu careva sume. Vorbind Focşa despre Moldova-Film, o face pea prostul. La începutul anului 2011, cînd la demis pe Şiman studioul trebuia să realizeze 2 filme artistice de lung metraj, de c.ca 6 mln.eur, şi vrea 5 documentare. Focşa la dat afară pe Şiman, la numit pe Vasilache, căruia îi plăteşte în mediu 16 000 lei şi la 2 vice cîte 8000 lei că aceştia să falimenteze studioul, pentru prihvatizare. Dacă eşti prost, dăte la o parte.

  2. ana spune:

    Zisul potenţial privatizator Perelman cred că este un ofşor de a lui Ulunici, din S.U.A.

  3. andreia spune:

    Moldfilm sa falimentat intenţionat de Focşa şi Vasilache.Oamenii nu primesc salariile de 700-800 lei din august, stau în frig, nu se toarnă filme de aproape 2 ani de cînd o plecat Şiman. De ce cînd era Şiman se turnau filme, salariile erau în mediu de 3000 lei, sa reutilat şi reparat studioul, sa deschis muzeu, sa editat literatură, sa participat la festivaluri, sa reparat Odeonul,iar acum totul este pe dos. Şiman lea stat în gît lui Cozma şi Focşa, pentru că aceşti 2 inşi îşi doreau şi doresc cu orice preţ prihvatizarea. Locul celor 3 indivizi, Cozma, Focşa şi Vasilache este la puşcărie, pentru falimentarea intenţionată a studioului. Despre această intenţie necurată, Şiman bate clopotele de 2 ani, şi toţi au luoat apă în gură, acceptă tăcit afacerea. Ruşine şi frică de dumnezeu să le fie. Ţara hoţilor. De unde să ai salarii şi pensii, dacă toţi fură cu neruşinare acest popor. Cu ce se ocupă comisia lui Lucinschii, ori promovează ideile nerealizate a lui Petru? OPRIŢI HOŢIA.

  4. larisa spune:

    Focşa ştie ce face. De 3 ani, consecvent stopează producerea filmelor, dezvoltarea studioului şi promovează privatizarea studioului şi a unor teartre. La privatizare te pomeneşti cu buzunare pline. Dacă Parlamentul a plasat studioul în listele obiectelor nepasibile privatizării, ca obiect strategic, atunci Focşa îi achită lui Vasilachii, cîte 15000lei lunar, îi mai dă tel mobil plătit de studiou, maşină cu şofer, 2 vicedirectori ca săl falimenteze, fapt deja realizat, sub privirea tăcită a Preşidenţiei, Parlamentului şi Guvernului. Instituţiile statului se falimentează intenţionat şi sub privirea procuraturii. Pentru care merite le plătim la toţi funcţionarii numiţi salarii grase, pentru ca să ne fure? Studioul şi teatrele sunt pe margina prăpastiei. Salvaţi cultura cît nu este prea tîrziu, alungaţi hoţii şi şmecherii.

  5. valeria spune:

    Şi ce, după asemenea declaraţii Focşa mai este în funcţie? Vai de capul nostru. Dacă citim comentariile, care cred că sunt adevăratre, doar în baza acestora Focşa deja tebuie să fie la răcoare. În ce stat trăim? Undes organele statului, Guvernul, Parlamentul?

  6. LUKA spune:

    FOCSA MATERIAL PENTRU D/KETRARI DAI BATAE VIOREL NUL LASA SA BILBAE MINCUNI /

Alte articole