Interviu cu Dorin Chirtoacă: Nu exclud că şoferii de microbuze au fost aţâţaţi împotriva Primăriei, de cineva din politic

octombrie 2nd, 2012

Administratorii şi şoferii de microbuze îşi impun propriile legi şi nicio autoritate practic nu-i mai poate controla. Primarul capitalei, Dorin Chirtoacă, spune că motivul este modul greşit în care a fost organizat acest serviciu de transport.

 

Ce alte motive au creat haosul din acest sistem, cine i-a ajutat pe administratorii de microbuze să-şi pună businessul pe picioare şi când Chişinăul va renunţa la microbuze  aflaţi din interviul realizat cu primarul general al municipiului Chişinău, Dorin Chirtoacă.

 

EPRESA: O atenţie mai sporită asupra transportului de pasageri cu microbuze a apărut în urma unor serii de accidente cu răniţi şi morţi. Chiar era nevoie să se întâmple acestea ca să fie începute verificările, aplicate sancţiunile?

 

Dorin Chirtoacă: Lupta cu şoferii de microbuze nu a pornit din această vară, dar de ani de zile. Pentru că acest serviciu a fost creat incorect. De la bun început legea nu a fost respectată, nu a existat o corectitudine la capitolul acumulărilor de venituri, achitărilor de salariu şi a serviciilor prestate. Şoferii nu sunt concentraţi pe modul în care prestează acest serviciu, ci cum să acumuleze cât mai mulţi bani. Dacă ar putea i-ar duce pe pasageri şi pe acoperiş.

 

Începând cu 2007, în special pe timpul comuniştilor, poliţia rutieră practic nu a intervenit în organizarea traficului şi pedepsirea şoferilor nedesciplinaţi. E lucru cunoscut că atunci, poliţia a primit indicaţii să creeze cât mai multă dezordine în oraş, ca locuitorii să fie nemulţumiţi. Iar nemulţumirea să şi-o îndrepte către Primărie, chiar dacă Primăria nu are dreptul să pedepsească şoferii. Pe şoferii nedesciplinaţi îi poate pedepsi doar Poliţia Rutieră. Doar acum a ieşit la suprafaţă că poliţia a fost ghidată politic timp de câţiva ani din 2007.

 

Abia în ultimii ani, poliţia a început să corecteze aceste lucruri la insistenţa noastră. Deşi insistenţa noastră a fost de la bun început, poliţia a devenit mai receptivă în vara acestui an, în urma acestui lanţ de accidente.

 

EPRESA: Cine se face vinovat că administratorii de rute, şoferii de microbuze practic au fost lăsaţi să facă ce vor, să-şi impună propriile reguli?

 

Dorin Chirtoacă: Prima cauză este modul greşit în care a fost organizat acest serviciu de transport. În momentul în care lucrezi pe acumulări de bani, iar din ele trebuie să îi dai administratorului şi să cumperi combustibil este evident că doar ceea ce îţi rămâne poţi păstra ca şi salariu. Iar pentru a le rămâne cât mai mulţi bani, şoferii încearcă să încarce cât mai mult unitatea de transport.

 

Un alt motiv este relaxarea din partea Poliţiei Rutiere care a contribuit şi mai mult la crearea acestei situaţii.

 

Oricum, rezolvarea acestei probleme sunt troleibuzele şi autobuzele – transportul de mare capacitate, lucrul de care ne ocupăm deja de câţiva ani de zile şi avem şi rezultate în domeniu.

 

EPRESA: Au fost multe declaraţii că administratorii de rute ar avea pile pe la Primărie, rude şi din acest motiv s-a format acest haos în sistem?

 

Dorin Chirtoacă: Păreri pot fi multe, dacă cineva îmi prezintă şi dovezi, putem discuta.

 

Microbuzele au beneficiat de un anumit sprijin în perioada 2007-2009 cât timp au fost hărţuiţi de fosta guvernare. Apoi a fost organizat şi un concurs nelegitim de către nişte consilieri municipali.

 

Noi i-am ajutat să aibă condiţii mai bune sau egale cu troleibuzele şi autobuzele, însă ei au perceput acest sprijin ca fiind dreptul lor de a se comporta obraznic şi au pierdut din cauza asta.

 

 

EPRESA: Cum s-a ajuns ca şoferii să iasă în stradă, să protesteze, să nu dorească să iasă pe rute. Credeţi că în spatele lor stă cineva, care îi ghidează?

 

Dorin Chirtoacă: Nu exclud faptul că au fost ghidaţi. Lucrurile cu timpul vor ieşi la suprafaţă. Nu exclud faptul că cineva a avut interesul să îi organizeze şi să îi aţâţe împotriva Primăriei. Nu pot să dau nume, poate fi legat chiar şi de ceva politic. Treptat lucrurile se vor afla.

 

EPRESA: Consideraţi că într-un timp atât de scurt şoferii vor reuşi să se disciplineze?  Cum, peste noapte, un şofer care fumează, ascultă muzică, vorbeşte la telefon va deveni un şofer educat şi va respecta regulile de circulaţie?

 

Dorin Chirtoacă: Pentru mine este clar că dânşii peste noapte pot face doar lucruri proaste, ceea ce au şi demonstrat.

 

Ei pentru propriul interes se unesc, dar pentru interesul cetăţeanului nu vor să se unească. Dacă ar vrea ar putea să o facă şi peste noapte. Nimeni nu te împiedică să ai un comportament civilizat, să opreşti în staţii, să respecţi orarul, să renunţi la câţiva lei în plus în favoare interesului public, în favoare unei călătorii sigure pentru beneficiari.

 

Ei nu vor să facă acest lucru strict din motive personale şi materiale. Ei singuri şi-au semnat sentinţa, au semnat autodiscreditarea şi autodesfiinţarea. De asemenea serviciu noi nu avem nevoie.

 

EPRESA: Dacă şoferii vor începe din nou protestele, ce acţiuni veţi întreprinde atunci?

 

Dorin Chirtoacă: Dacă vor să lucreze – bine, nu vor să lucreze şi mai bine. Regia Transport Electric şi Parcul Urban de Autobuze au primit sarcina să aibă în rezervă câte 50 de unităţi de transport, proprii sau închiriate. Şi în cazul unor altor greve să putem reacţiona mai bine decât acum.

 

În aceste zile de grevă au fost probleme destul de serioase, însă dacă vom suplini dimineaţa şi seara cu transportul necesar, chiar şi în astfel de condiţii putem face faţă.

 

Timp de un an de zile, din veniturile zilnice ale acestor două companii de transport am putea acumula bani suficienţi pentru a înnoi întreg Parcul de troleibuze. Atunci vom avea transport conform standardelor europene, care va oferi siguranţă călătorilor şi îi va oferi oraşului un aspect organizat şi estetic.

 

EPRESA: Multă lume a declarat că cea mai bună soluţie ar fi renunţarea la microbuze. Cum vi se pare această ideie şi dacă este  realizabilă?

 

Dorin Chirtoacă: Pentru asta muncim deja de trei ani de zile, din ziua când am semnat proiectul cu BERD şi cu BEI. Noi ansamblăm troleibuze în fiecare an, automat reînnoim tot parcul.

 

Dacă timp de 2 ani reuşim să reînnoim tot parcul va fi o premieră pentru Republica Moldova. Pentru prima dată din 1990, vom avea un parc de unităţi de transport nou şi european, mai ales că aproape jumătate îl avem.

 

Şoferii de microbuze nu fac nimic altceva decât să grăbească acest proces.

 

Conform strategiei trebuie să avem troleibuze şi autobuze pe rutele principale din oraş, iar pe rutele secundare acolo unde nu poate avea acces transportul de mare capacitate să rămână microbuzele.  Dacă ei vor să meargă cu şantaj şi greve s-ar putea să nu rămână nicăieri.

 

Autor: Ana Sîrbu



Un comentariu la “Interviu cu Dorin Chirtoacă: Nu exclud că şoferii de microbuze au fost aţâţaţi împotriva Primăriei, de cineva din politic”

  1. dementii spune:

    Aveţi şansa de a acumula plusuri chir şi de la adversari.În maşoritatea sa electoratul este sensibil la realitate. Dacă este posibilitate de înlocuit microbusele, chiar şi parţial, înlocuiţile, în caz de şantaj opriţile definitiv

Alte articole