INTERVIU EXCLUSIV cu Serghei Diaconu despre corupţia în rândul agenţilor rutieri, respectul în trafic, operaţiuni secrete şi oficialii la volan

octombrie 29th, 2012

Şoferii din Republica Moldova mai au de învăţat la capitolul “respectul în trafic”.  O spune chiar şeful Poliţiei Rutiere, Serghei Diaconu, în cadrul unui interviu oferit în exclusivitate pentru EPRESA.md.

 

Acesta mai vorbeşte despre testele pe care le-au susţinut agenţii de circulaţie şi rezultatele obţinute, despre “practica” de a lua mită, imaginea Poliţiei Rutiere în societate, dar şi oficialii la volan.

 

Vă invităm să citiţi în continuare interviul integral:

 

EPRESA: Aţi fost numit în funcţia de şef al Poliţiei Rutiere la sfârşitul lunii august, cât de uşor v-aţi acomodat? Cum v-a primit colectivul?

 

Serghei Diaconu: M-am acomodat destul de repede pentru că nu este un serviciu pe care am venit să-l văd din exterior. Am avut o conlucrare foarte bună şi intensă în ultimii ani, atât cu întreg Ministerul de Interne, cât şi cu direcţia Poliției Rutiere, fiind responsabil în cadrul Cancelariei de Stat de problemele legate de transport, infrastructura rutieră şi reformele de drept. Respectiv, cunoşteam foarte bine structura, lucrul şi modul de operare al acestei direcţii.

 

Colectivul nu pot să zic că m-a primit destul de bine. Nu pot să vă zic pe cât de bucuroşi erau, însă, cert este una – am venit să lucrăm şi se pare că am reuşit să facem acest lucru. Colectivul s-a antrenat în această reformă, au preluat mesajul, au venit şi cu iniţiative, respectiv pot să zic că suntem într-o fază de conlucrare destul de bună.

 

EPRESA: După numirea în funcţie v-aţi anunţat prietenii pe Facebook să nu apeleze după ajutor în situații legate de circulaţia rutieră . A apelat totuşi cineva sau nu? Dacă da, cum aţi reacţionat?

 

Serghei Diaconu: Da, au existat încercări, dar nu au fost chiar atât de multe, ceea ce m-a mirat. Lumea este destul de conştientă, mă cunoaşte demult, prietenii ştiu că atunci când spun ceva, eu o fac destul de serios. Acele puţine încercări de a apela la mine nu au fost reuşite.

 

EPRESA: S-au supărat cei care nu i-aţi ajutat?

 

Serghei Diaconu: Sper că nu şi chiar cred că nu. Pentru că am văzut reacţia, care a fost una destul de adecvată din partea persoanelor care au încercat să apeleze şi au reuşit să înţeleagă că de fapt mesajul este de fapt pentru toţi, nu există diferenţă.

 

EPRESA: Care au fost problemele cele mai mari cu care v-aţi confruntat venind în fruntea Direcţiei Poliţia Rutieră?

 

Serghei Diaconu: Dacă vorbim din punct de vedere tehnic, problemele cele mai mari sunt dotarea insuficientă, anumite probleme ce rezultă din lipsa unui training adecvat, anumite probleme legate de modul de pregătire profesional. Dar toate aceste probleme pot fi depăşite şi facem acum acest exerciţiu de depăşire.

 

EPRESA: De ce există aceste probleme, de când? Este vorba de fosta conducere care nu şi-a făcut bine treaba sau altceva?

 

Serghei Diaconu: Nu vorbim de fosta conducere, dar de modul de abordare care a fost de-a lungul anilor. E clar că după ce s-a trecut la suveranitatea Republicii Moldova a durat un proces lung, în decursul căruia foarte multe rămăşiţe ale fostului sistem au fost luate şi folosite drept bază.

 

Noi sperăm să trecem la o abordare nouă , europeană şi care să de-a rezultate mult mai rapide.

 

EPRESA: Dacă e să ne referim la corupţia în rândurile agenţilor rutieri, cel mai des s-a invocat motivul salariilor mici. Dvs. credeţi că majorarea salariilor chiar ar combate acest fenomen sau, după cum au declarat mulţi cetăţeni, poliţiştii au aceasta practică în sânge?

 

Serghei Diaconu:  Nu este o problemă atât de mare, pe cât se încearcă să fie redată. Problema este, de fapt,  în vizibilitatea Poliției Rutiere, o unitate care activează permanent şi este în vizorul cetăţeanului, în conexiune directă cu cetăţenii. De aici vine acea percepţie de corupţie mare în rândul Poliţiei Rutiere.

 

Însă, mesajele care au fost lansate şi măsurile care au fost întreprinse, îmi permit să spun că acest fenomen încetul cu încetul dispare sau are toate şansele să dispară şi din nou, vreau să repet, este o percepţie un pic exagerată.

 

Nu cred că este ceva în sânge, orice persoană poate fi reeducată, orice persoană poate fi schimbată. Desigur că şi salariul este important, nu neg,  şi noi cu siguranţă vom tinde să-l majorăm, în măsura posibilităţilor economice şi realităţilor existente. Însă, nu doar salariile sunt cauza principală, ci este şi educaţia, modul de pregătire, dotarea.

 

EPRESA: Cum vă propuneţi să eradicaţi acest fenomen?

 

Serghei Diaconu: Zero toleranţă faţă de corupţie. Nicio persoană care nu este integră nu va activa în acest sistem. Această integritate va veni nu doar de la modul de forţare, această integritate va veni şi din interior, pentru că noi schimbăm atât modul de pregătire, modul de gândire, cât şi de modul de activitate a poliţiştilor.

 

Introducem sisteme şi mecanisme moderne care permit să minimalizăm interacţiunea între agentul de circulaţie şi participantul la trafic. Introducem mecanisme de securizare a momentelor cheie, deci toate procesele verbale au un număr unic care poate fi verificat, ne-am planificat ca maşinile Poliţiei Rutiere  să beneficieze de video monitorizare, atât în captarea imaginii, cât şi în cea a captării sunetului. Ne propunem să avem mai multe verificări noaptea, pe care deja le efectuăm. Dar pot să vă zic şi că poliţiştii se autoconştientizează şi se autosesizează, comparativ cu perioadele precedente avem mai puţine plângeri din partea cetăţenilor.

 

EPRESA: De când sunteţi la şefia Poliţiei Rutiere, cineva a încercat să vă dea mită? 

 

Serghei Diaconu: Mie personal – nu.

 

EPRESA: Dacă v-ar propune cum aţi reacţiona?

 

Serghei Diaconu: În mod sigur nu aş accepta nici discuţia, niciun fel de toleranţă faţă de acest fenomen. Cred că aş avea impulsul să merg în favoarea denunţării acestui fenomen.

 

EPRESA: Până a veni în funcţia de şef al Direcţiei Poliţia Rurieră, aţi dat vreodată mita unui agent rutier? În ce situaţie?

 

Serghei Diaconu: Dacă e să fiu sincer, nu am dat mită, dar am avut înţelegere, pentru depăşirea regimului de viteză cu 8 km/h. Am avut o avertizare din partea poliţistului. Îmi asum responsabilitatea că am accelarat, deşi aceasta se încadrează în anumite devieri pe care poate să le producă aparatajul de bord. Nu am propus mită, nu a avut nici sens.

 

EPRESA: Dar amenzi aţi plătit? Pentru ce încălcări?

 

Serghei Diaconu: Nu, niciodată. Nu pot să spun că sunt cel mai conştient şofer, însă, am noroc de o soţie care iubeşte foarte mult să şofeze şi eu cu mare plăcere stau alături de ea, acceptând rolul de pasager. Foarte mult timp m-am aflat peste hotare şi am avut puţin timp ca să încerc să şofez în Moldova. La întoarcere în ţară am şofat destul de grijuliu pentru că am experienţă europeană, am acea stimă faţă de alţi şoferi şi faţă de trafic şi înţeleg cât această stimă în trafic trebuie să fie bilaterală.

 

EPRESA: La ce nivel de respect se află şoferii din ţara noastră, cum se circulă?

 

Serghei Diaconu: Avem de învăţat la acest capitol. Din păcate, uneori nu se respectă nici anumite norme morale.

 

EPRESA: Care sunt trei cele mai dese încălcări comise de conducătorii auto din ţara noastră? 

 

Serghei Diaconu: Cele mai frecvente sunt: viteza, neacordarea priorităţii la trecerile pietonale şi depăşirea neregulamentară . Statistica este un lucru foarte interesant, pentru că în anumite luni avem schimbări de situaţie, atunci când se ajunge la momentul că încălcare sau trecerea peste linia dublă care poate să devină una dintre cele mai mari probleme.

 

EPRESA: Recent, au fost înaintate Guvernului mai multe proiecte pentru majorarea amenzilor pentru mai multe încălcări în trafic? Acest lucru este suficient pentru îmbunătăţirea situaţiei în trafic sau sunt necesare şi alte acţiuni? 

 

Serghei Diaconu: Nu este nici pe departe suficient. Ceea ce încercăm să facem, este nu doar să aducem anumite propuneri de penalizări, de fapt rolul nostru este să preîntâmpinăm şi să aducem aportul în educarea cetăţenilor . Am cerut anumite majorări pentru anumite încălcări în trafic sau al Regulamentului Circulaţiei Rutiere reeşind din considerentul că practica din 2009, când s-a făcut primul val de majorări, am observat că sunt eficiente. Au venit şi multiple comentarii şi cereri din partea cetăţenilor de a majora din partea numitor încălcări, considerându-se prea mici pentru realitatea acestora.

 

Pe lângă aceste majorări, totodată ducem şi lucruri de profilaxie . În aceste 3 luni, am avut traininguri şi cursuri cu şoferii folosite de autorităţile publice de nivel central şi local, cu şoferii care activează în trasportul public, am avut lecţii cu copiii din şcoli şi am încercat să le dăm un mesaj atât pentru copii cât şi pentru părinţii acestora. Avem în oraş anumite afişe în care încercăm să educăm particiapanţii la trafic, avem operaţiuni speciale permanente. Încercăm să lucrăm atât cu preîntâmpinarea, cât şi cu penalizarea.

 

EPRESA: Una din încălcările la care se referă amenzile majorate este parcarea neregulamentară, dar cum facem cu faptul ca în Chişinău,sunt foarte puţine locuri speciale amenajate? E corect faţă de cetăţeni?

 

Serghei Diaconu: Poliţia Rutieră, an de an, face sesizări către autoritățile locale în vederea reglementării unui studiu de management al traficului și de implementare a unui asemenea studiu. Nu poţi să te conduci după nişte norme, trbuie să urmezi an de an un nou proiect sau cu o nouă strategie de management al traficului.

 

Avem ambuteiaje, aceste ambuteiaje sunt create de şoferii care se parchează neregulamentar, dar şi le crează foarte mari deficienţe la alţi participanţi ai traficului rutier şi pot duce la producerea unor accidente.

 

EPRESA: O alta problemă întâlnită în localităţi, dar şi în afară, este lipsa indicatoarelor rutiere, lipsa marcajelor – ceea ce creează dificultăţi pentru circulaţie. Ce vă propuneţi să schimbaţi la acest capitol?

 

Serghei Diaconu: Foarte multă lume se adreseză, invocând că Poliția Rutieră nu ia măsuri în vederea marcării anumitor tronsoane care necesită marcaje speciale sau în vederea instalării anumitor  indicatoare rutiere. Poliţia rutieră nu are în gestiune aceste marcaje, indicatoare. Acestea se află în gestiunea autorităților publice locale. Poliţia Rutieră poate face doar prescrieri şi noi pe măsura necesităţii ne autosesizăm.

 

Înaintea începerii anului şcolar, s-au făcut prescrieri către autorităţile locale de a face renovarea marcajelor. În anumite state europene, există practica când la prescrierile repetate ale poliţiei – autorităţile locale sunt pasibile de răspunderea administrativă. Noi nu avem această pârghie, nici vom încerca să ne implicăm, vom dori ca alte autorităţi responsabile de acest segment să îşi exercite şi ele conştiincios atribuţiile care le revin.

 

EPRESA: În urma testelor pe care le-au susţinut agenții rutieri vedem că situaţia nu e foarte bună. Cum a fost posibil ca aceşti oameni sa ajungă în funcţii? 

 

Serghei Diaconu: Atunci când am venit în funcţie am promis că printre acţiunile pe care le voi întreprinde va fi şi reevaluarea colectivului, pentru că avem nevoie exact să cunoaștem cine activează în cadrul acestei instituţii, să ştim exact care sunt deficienţile, lacunele şi cum să le îndreptăm. Această reevaluare a fost efectuată, rezultatele ne atestă că avem unde lucra, doar 10% au trecut testul cu brio. În schimb avem circa 50% de persoane au trecut acest test cu termen de probă, ceea ce înseamnă că de fapt au destule cunoştinţe, doar că deja ţine de noi să le producem un program care să le permit să îşi crească aptitudinile şi capacităţile profesionale .

 

EPRESA:  Ce se va întâmpla cu cei care nu au susţinut testele?

 

Serghei Diaconu:  Acele persoane care nu s-au încadrat în cerinţele noastre vor fi nevoite să se regăsească în alte structuri. Nu putem să spunem că nu erau profesionişti, aveau o lipsă de pregătire profesională şi anumite deficienţe . Vom îndrepta aceste lucruri.

 

EPRESA: Cine le va lua locul?

 

Serghei Diaconu:  Acum, 168 de tineri de la Academia de Poliţie trec o pregătire specială pentru ca la finalizarea studiilor să fie încadraţi în câmpul de muncă şi credem că vor fi destul de bine pregătiţi.

 

Pregătirea durează două luni. Am preluat un program bazat pe metodologii europene şi aceste două luni sunt cursuri de antrenamente, atât pentru cunoaşterea legislaţiei, cât şi pentru cunoaşterea activităţii specifice poliţiei rutiere. Metodele folosite sunt inedite. De exemplu, au de făcut cursuri practice, iar după finalizarea acestor cursuri practice care sunt filmate integral, studenţii au posibilitate să revadă cum au înţeles aceste cursuri practice, cum le-au executat – să analizeze greşelile. Acest tip de antrenamente speciale ne permite să credem că în două luni o să pregătim specialişti buni în domeniu, care desigur pe parcurs vor mai avea de învăţat, însă vor cunoaşte elementele cheie.

 

EPRESA: Cât de des va avea loc reevaluarea acestora în viitor?

 

Serghei Diaconu: Ori de câte ori se va considera că este cazul să intervenim pentru a colecta şi a ridica nivelul de profesionalism. Prevederile legale nu permit reatestarea acestora mai des de jumătate de an.

 

EPRESA: În ce constă Strategia privind monitorizarea video a traficului rutier pentru anii 2012-2015?

 

Serghei Diaconu: Ideea de bază este separarea agentului de circulaţie de  participantul la trafic, imposibilitatea conexiunii directe. Atunci când utilizăm mijloacele de monitorizare video, acestea permit ca toate abaterile de la cerinţele Regulamentulu de Circulație și încălcările să fie fixate.

 

Monitorizarea video a traficului rutier va permite nu doar să rezolvăm problemle de trafic. Sistemele de monitorizare video, datorită capacităţilor sale pot să ducă şi informaţia adiţională foarte utilă, precum maşinile date în căutare sau persoanele care se află în căutare. Să ne permită să monitorizăm fluxul traficului şi să intervenim în cazul când putem propune anumite modele de fluidizare mai bună, să numărăm inclusiv unităţile care au trecut pe un segment oarecare. Cu timpul, aceste utilaje pot fi utilizate pentru percepţia anumitor taxe.

 

EPRESA: Cum funcţionează aceasta în raport cu şoferii?

 

Serghei Diaconu:  Camerele de bord şi radalele instalate în autoturismele Poliţiei Rutiere permit captarea video şi cu imaginea în care se vede cum şi unde şoferul a încălcat regulamentul. Persoana primeşte acasă această instiinţare, deja şi cu penalităţile care îi survin.

 

EPRESA: Planificaţi să instalaţi camere video în 500 de intersecţii din capitală, din ce bani?

 

Serghei Diaconu:  Vom începe cu 47 de intersecţii. Banii pentru aceste camere video sunt luaţi din cadrul unui grant oferit din partea Chinei.

 

EPRESA: Planificaţi anumite modificări a uniformei agenţilor rutieri?

 

Serghei Diaconu: Nu avem astfel de idei.

 

EPRESA: Sondajele arată că oamenii nu mai au practic deloc încredere în agenţii de circulaţie? E posibilă crearea unei nou imagini a Poliţiei Rutiere? 

 

Serghei Diaconu: În general, percepţia este una mai puţin pozitivă. Însă, dacă am face acum un sondaj, rezultatele acestea deja ar fi un pic îmbunătăţite. Noi credem că acţiunile pe care le facem vor duce la generarea unui serviciu de calitate către cetăţeni, care va fi apreciat şi vom avea doar o creştere. Noi trebui să salvăm vieţi omeneşti şi asta vrem să facem. Nu toate operaţiunile noastre le facem publice, nu vrem să facem publicitate. Noi vrem să avem rezultate.

 

EPRESA: Despre ce operaţiuni secrete este vorba?

 

Serghei Diaconu:  Cu câteva zile în urmă, am demarat o mini-operaţiune pilot, numită  Incognito. Am instalat la intersecţia străzilor Vasile Alecsandri şi Alexei Mateevici un echipaj al Poliţiei Rutiere cu cameră de bord doar pentru două ore, în cele de vârf, când toată lumea se întoarce de la serviciu, pentru a vedea dacă se respectă regimul de circulaţie. Rezultatele au fost alarmante pentru noi, pentru că am avut cinci maşini cu numere ale autorităţile publice care au comis încălcări: două maşini cu numere cu RM A, două numere cu RM G şi una cu RM P. Şoferii au încercat să explice graba, însă, la prezentarea imaginilor video au fost nevoiţi să recunoască şi au fost întocmite procesele verbale respective. În total am avut peste 25 de şoferi care se deplasau pe contrasens.

 

EPRESA:  Ce puteţi să ne spuneţi despre oficialii care conduc? Sunt o problemă în trafic sau nu? Vedem multe cazuri în care îşi permit să urce la volan în stare de ebrietate, să conducă pe contrasens ş.a. ?

 

Serghei Diaconu:  Se încearcă, însă după cum vedeţi, avem toleranţă zero faţă de încălcările Regulamentul Circulaţiei Rutiere, cred că şi operaţiunile Nopţile Albe, cât şi alte operaţiuni au demonstrat că noi nu facem diferenţă şi nici nu admitem gândul că cineva din participanţii la trafic este deosebit. Prioritară este viaţa. Iar atunci când un participant la trafic încearcă să încalce prevederile Regulamentului Circulaţie Rutiere este cel care poate duce la un accident sau la un traumatism. Acest lucru nu este tolerabil.

 

Sperăm ca toţi participanţii la trafic să aibă aceeaşi atitudine. Respectând normele legale se respectă pe sine şi respectă şi alţi participanţi la trafic.

 

 



Un comentariu la “INTERVIU EXCLUSIV cu Serghei Diaconu despre corupţia în rândul agenţilor rutieri, respectul în trafic, operaţiuni secrete şi oficialii la volan”

  1. anatolii spune:

    DOMNULE DIACONU,AGENTII DE LA POLITIA RUTIERA DIN CAHUL SINT TESTATI SI EI?SINT 2 AGENTI CARE MI SE PARE CA LEA DAT CINEVA BATUL IN MINA,EA PUS PE MARGINEA DRUMULUI SI EA VERBUIT SA ADUCA BANI.LA INTREBARI SIMPLE DE FELUL DOMNULE CE AM INCALCAT TI SE RASPUNDE CA ESTI PREA DESTEPT,DA PRICINA ACUS SE GASESTE,NICI UN FEL DE ETICA PROFESIONALA.UNUIA II ZICE ARTUR COTRUTA,LUI AL DOILEA IAM UITAT FAMILIA.

Alte articole