INTERVIU EXCLUSIV cu Vasile Botnari despre propunerea să fie ministru, cine protejează transportul ilicit de persoane, eliberări şi numiri în funcţii şi drumuri „foarte rele”

iunie 25th, 2013

De trei săptămâni este ministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor şi crede că are experienţa necesară pentru a face faţă acestei funcţii. Vorbim despre Vasile Botnari, cel care spune că va face mai puţine promisiuni, dar mai multe acţiuni reale.

În cadrul unui interviu pentru EPRESA, Botnari vorbeşte despre starea de lucruri din cadrul ministerului, eliberările din funcţii care au avut loc şi care, cel mai probabil, vor urma, despre echipa din Guvern şi lucrurile măreţe pe care speră să le facă împreună cu prim-ministrul Iurie Leancă.

Totodată, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor vorbeşte despre transportul ilicit de persoane şi cine îl protejează, îmbunătăţirile pe care le va aduce în domeniul transporturilor Codul Transportului Auto şi când în Moldova nu vor mai exista drumuri foarte rele.

Vă invităm să citiţi în continuare interviul integral:

EPRESA: Ați fost învestit în funcția de ministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, în ultima zi de primăvară. Ce s-a schimbat de atunci în viața DVS?

Vasile Botnari: De atunci a venit vara (zâmbeşte). S-a schimbat programul de lucru. Aici sunt mai multe responsabilităţi, este un program mai încărcat.

EPRESA:  Veniți la minister din funcția de deputat. Există vreo asemănare între a fi parlamentar și ministru? Care?

Vasile Botnari: În minister este o funcţie executivă, în comparaţie cu Parlamentul. Chiar dacă există nişte asemănări, este vorba doar despre întâlnirile cu cetăţenii în teritoriu. Am avut deja două întâlniri cu oamenii, la Giurgiuleşti şi Nisporeni. În minister sunt lucruri exacte, de care răspund şi care mă preocupă.

EPRESA:  Cum vă simțiți în fruntea MTID? Vă regăsiți aici?

Vasile Botnari: Nu prea m-am gândit dacă mă regăsesc sau nu, pentru că pentru mine nu este un domeniu nou. Anterior, am lucrat la Agenţia Transporturi, care pot să spun că e acelaşi minister, numai că nu avea în gestiune drumurile. Aceleaşi responsabilităţi şi ramurile transportului: calea ferată, transportul rutier, naval şi aviatic.

EPRESA:  V-ați dorit vreodată să fiți ministru?

Vasile Botnari: Nu m-am gândit şi nici nu am avut ocazia să mă gândesc. Dar dacă mi s-a propus, ştiu că o să fac faţă.

EPRESA:  Care a fost prima reacție, atunci când vi s-a propus această funcție ?

Vasile Botnari: Nu am căzut jos (zâmbeşte). A fost o reacţie normală.

EPRESA:  Consideraţi că aţi dobândit suficientă experienţă pentru a ocupa funcţia de ministru al Transporturilor?

Vasile Botnari: Da, desigur. Cred că am experienţa necesară. Mult timp am activat în domeniul transporturilor auto, apoi mulţi ani în aviaţie – funcţie de conducere şi consider că această experienţă este foarte bună, de aceea îmi este foarte uşor.

EPRESA:  De 3 săptămâni ocupați deja acest fotoliu. Aţi reuşit să vedeţi şi să înţelegeţi care este starea de lucruri la MTID?

Vasile Botnari: Facem acum o evaluare a lucrurilor din minister, a direcţiilor. Punem obiective clare la fiecare direcţie, cu termeni exacţi de realizare. Evaluăm şi agenţiile, aţi văzut că au fost careva remanieri. Vom continua aceste evaluări la toate instituţiile.

EPRESA:  De ce, exact, a fost eliberat Tudor Călugăreanu din fruntea Agenției Naționale Transport Auto?

Vasile Botnari: Avem foarte multe plângeri din partea companiilor de transport. Agenţia este cea care eliberează autorizaţiile pentru transport şi toată societatea ştie ce se întâmplă acolo. Vrem să facem schimbări radicale. Vom exclude la maxim factorul uman, vor fi introduse tehnologii noi. Domnul Călugăreanu a fost eliberat din cauza stării de lucruri la care s-a ajuns la Agenţie.

EPRESA:  Dar Vitalie Strună de ce a fost eliberat din funcţie?

Vasile Botnari: Ca urmare a unei evaluări a situaţiei de la „Calea Ferată”, s-a decis să facem schimbări şi acolo. Nu avem la ziua de astăzi un business-plan bine structurat, care să arate când vor fi recuperate investiţiile care s-au făcut şi se fac.

EPRESA:  Care este situaţia în general la „Calea Ferată”?

Vasile Botnari: Din păcate, situaţia este destul de dificilă şi avem nevoie de reformă. Vrem, în primul rând, ca, în cadrul întreprinderii, activitatea să fie divizată în trei direcţii: transport de marfă, transport de pasageri şi infracstructură. Avem nevoie de investiţii acolo. Se face o analiză şi vom avea date de evidenţă, pentru a face un business-plan şi a putea atrage investiţii.

EPRESA:  Pentru a numi un nou director la „Calea Ferată” trebuie să fie desfăşurat un concurs, însă, conducătorul Agenției Naționale Transport Auto este numit de Guvern. Există deja un candidat?

Vasile Botnari: Sunt mai mult candidaţi pe care i-am rugat să îmi prezinte un plan de acţiuni în cadrul acestei agenţii, după care vom face o evaluare şi vom numi conducătorul.

EPRESA:  Cum planificaţi să luptaţi cu transportul ilicit de persoane?

Vasile Botnari: Este o întrebare destul de dureroasă, pentru că, în primul rând, se pune în discuţie securitatea pasagerilor care circulă în acest transport ilicit. Vom întreprinde mai multe măsuri în această direcţie, vom lucra împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, pentru a combate acest flagel, vom schimba legislaţia, numerele la transporturile de pasageri vor fi de altă culoare, etc. Avem un plan de acţiuni mai mare şi pot să spun că într-un an acest fenomen va fi combătut.

 EPRESA:  Cine protejează transportul ilicit de persoane?

Vasile Botnari: Sincer, nu pot să vă spun cine îl protejează, dar cred că cineva îl protejează şi cred că se va descoperi cu timpul.

EPRESA:  Credeţi că este vorba de fosta conducere a ministerului?

Vasile Botnari: Nu. Nu cred că ministrul sau altcineva din minister.

EPRESA:  În ce relaţii sunteţi cu fostul ministru al Transporturilor Anatol Șalaru?

Vasile Botnari: El a fost cel căruia i-am dat ministerul în primire, în 2009, când agenţia a fost reorganizată în minister. Şi tot de la el acum am luat în primire ministerul.

EPRESA:  Ce notă aţi da activităţii desfăşurate de Anatol Şalaru în calitate de ministru?

Vasile Botnari:  Nu vreau să dau nicio notă. Nu ar fi corect.

 EPRESA:  Ce se va întâmpla cu Boris Gherasim, nu a fost demis și nici reconfirmat în funcția de viceministru?

Vasile Botnari: La timpul potrivit, se vor lua deciziile necesare. Ştiţi că acest minister este în răspundere comună a mai multor partide…

EPRESA:  Veți mai solicita instituirea unei funcții de viceministru sau nu?

Vasile Botnari: Nu cred că este necesar. Este important ca cei doi viceminiştri, care există conform organigramei,  să aibă atribuţii clare.

EPRESA:  Putem, deja, vorbi despre careva realizări ale DVS, ca ministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor?

Vasile Botnari: Este prematur să vorbim de realizări concrete, dar în cel mai scurt timp se va vedea. Noi ne-am pus un obiectiv, ca în primele 100 de zile să venim cu realizări şi vom raporta atunci când va expira acest termen.

EPRESA:  La ce nivel sunt drumurile din Moldova?

Vasile Botnari: La drumuri eu cred că noi ştim care este situaţia. Important este faptul că avem, la această etapă, foarte multe drumuri în realibitare totală. Acum se lucrează la 248 km, iar până la sfârşitul lunii vor fi semnate contracte de finanţare în sumă de 300 milioane de euro din care încă 360 km de drumuri vor intra în reabilitare şi desigur că, încet, situaţia se va îmbunătăţi. Este problema cu finanţele, ca noi să ne mişcăm mai repede.

EPRESA:  Anatol Șalaru a făcut anterior o declarație că, în 2013, în Moldova nu va mai exista noțiunea de „drum foarte prost”. Puteți spune același lucru?

Vasile Botnari: Pe documente nu mai este această noţiune. Însă eu, ca utilizator, consider că mai există porţiuni de drum foarte prost.

EPRESA: Cum priveaţi această problemă, starea proastă a drumurilor, până a fi în fruntea ministerului şi cum o priviţi acum, ca șef al MTID?

Vasile Botnari: Le privesc la fel. Unica diferenţă constă în faptul că acum am posibilitatea să mă implic în rezolvarea acestei probleme.

EPRESA: Dar când nu vor mai fi în Moldova drumuri foarte proaste, nu doar pe hârtie?

Vasile Botnari: Nu vrea să fac o asemenea declaraţie sau careva promisiuni. Vom lucra foarte mult.

EPRESA: Ce îmbunătăţiri va aduce în domeniul transporturilor Codul Transportului Auto?

Vasile Botnari: După ce va fi adotat Codul Transportului Auto şi vom purcede la implementarea lui, vom avea schimbări esenţiale. Vor exista cerinţe foarte mari faţă de conducătorii întreprinderilor de transport, partea profesională, tehnică. Noi avem astăzi transportatori care sunt şi medici sau de alte specialităţi şi nu cunosc lucrul. O să fie o cerinţă ca, la fiecare 3 ani, şoferii care transportă pasageri să treacă o reexaminare. Se va face o optimizare a reţelei de transport pe toată ţara, vor fi susţinuţi transportatorii care vor investi în tehnica nouă, în autobuze de capacitate mai mare.

EPRESA: Cum stăm la capitolul siguranţă rutieră?

Vasile Botnari: Avem de lucrat foarte mult, pentru că siguranţa rutieră include mai multe criterii. Spre exemplu, am dat întrebarea specialiştilor: „De ce noi, după fiecare iarnă, nu mai avem marcaj rutier?” Am dispus ca, începând de la anul viitor, pe toate drumurile care se reabilitează să fie amplasat marcaj din plastic, viaţa acestui marcaj este de 5 ani de zile.

EPRESA: Ce prevede Strategia Infrastructurii Transportului Terestru pe anii 2008-2017?

Vasile Botnari: Noi acum lucrăm la Strategia nouă de Transport şi Logistică, suntem la etapa finală. Aceasta va fi transmisă în Guvern spre aprobare. Această Strategie nouă va viza toate domeniile de transport, cu paşi exacţi de realizare.

EPRESA: Care este contribuţia DVS la faptul că Wizz-Air vine să opereze zboruri din Moldova?

Vasile Botnari:  Nu vrea să vorbim despre contribuţia cuiva. Noi trebuie să vorbim despre ce facem ca să atragem cât mai multe companii. Ministerul are sarcina de a implementa politici în domeniul aviatic şi cât mai multe companii să vină la noi în ţară. Faptul că vine Wizz-Aie este un moment pozitiv şi cred că, în viitor, vor veni mai mute companii. Noi trebuie să creăm o piaţă concurentă, astfel şi biletele vor fi mai ieftine.

EPRESA: Ar putea veni și alte companii low-cost în RM în timpul apropiat?

Vasile Botnari:  Totul depinde de cum se va dezvolta piaţa. La noi este în creştere. Annual, fluxul de pasageri creşte cu 10%.

EPRESA: Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune pentru 49 de ani, pe motiv că statul nu ar dispune de fonduri suficiente pentru dezvoltarea infrastructurii acestuia. Ce părere aveţi despre această decizie ?

Vasile Botnari: În aeroport este nevoie de investiţii, pentru modernizare. Este o practică internaţională ca aeropoartele să fie date în concesiune şi este oportună atragerea unui partener strategic, care va veni cu investiţii majore, pentru că statul nu are această posibilitate.

EPRESA: Ce părepe aveți despre echipa din Guvernul Leancă și prim-ministrul Leancă?

Vasile Botnari: Este o comunicare eficientă pe interior. Cât despre domnul Leancă, cred că vom face împreună lucruri bune şi măreţe .

EPRESA: Ce așteptări să aibă societatea de la DVS?

Vasile Botnari: Vom face mai puţine promisiuni, dar vom avea acţiuni reale.

 

 



6 Comentarii la “INTERVIU EXCLUSIV cu Vasile Botnari despre propunerea să fie ministru, cine protejează transportul ilicit de persoane, eliberări şi numiri în funcţii şi drumuri „foarte rele””

  1. Corina spune:

    Botnari e omul ce nu arunca vorbele in vint ci actioneaza pentru aceasta cu toata stima si respectul pentru activitatile ce le face dumnealui.

  2. Victor spune:

    Acest ministru din prima a acordat bilete low- cost , drept fiind dovada si cu siguranta in scurt timp vom avea drumuri europene daca Botnari a inceput sa munceasca.

  3. Mihai spune:

    Am ferma convingere ca Botnari va schimba multe in bine la acest Minister, este un profesionist si are toate calitatile necesare.

  4. Gheorghe spune:

    Botnari face parte din echipa foarte bine organizata a PDM,ceea ce inseamna ca abilitatile capatate ii vor fi de folos la noul post de munca. Succese mari in continuare si asteptam schimbari mari in acest domeniu.

  5. Chiar Gheorghe spune:

    Care-i numărul carnetului tău de partid (PD, fireşte)???

  6. LUKA spune:

    ATITA LAUDA SI VORBE GOALE CA TE APUKA GREACA /

Alte articole